ДЕРЖАВНА ПОДАТКОВА АДМІНІСТРАЦІЯ УКРАЇНИ

Л И С Т

29.04.2010 N 4173/6/17-0716

N 8555/7/17-0717

Про оподаткування надбавок за роз'їзний характер роботи

Державна податкова адміністрація України <...> розглянула <...> лист <...> щодо оподаткування надбавок за роз'їзний характер роботи і в межах своєї компетенції повідомляє, що позиція ДПА України з вказаного питання була викладена в листах від 14.07.2006 р. N 7759/6/17-0716 та від 21.08.2007 р. N 8005/6/17-0716 <...>.

Одночасно ще раз повідомляємо, що пунктом 4.3 статті 4 Закону України від 22.05.2003 р. N 889-IV889-15 "Про податок з доходів фізичних осіб" (далі - Закон N 889) встановлено кінцевий перелік доходів, які не підлягають оподаткуванню. Надбавки до тарифних ставок і посадових окладів працівників, робота яких проходить в дорозі або має роз'їзний (пересувний) характер, у вказаному переліку не зазначені.

В той же час частиною третьою пункту 1.1 статті 1 та підпунктом "д" пункту 1.3 статті 1889-15¦st1 Закону N 889889-15 встановлено, що для цілей Закону N 889 під терміном "заробітна плата" розуміються також інші заохочувальні та компенсаційні виплати або інші виплати та винагороди, які виплачуються (нараховуються, надаються) платнику податку у зв'язку з відносинами трудового найму згідно із законом від працедавця, незалежно від того, чи є такий працедавець резидентом або нерезидентом.

Враховуючи вищенаведене, з метою оподаткування податком з доходів фізичних осіб надбавки (польове забезпечення) до тарифних ставок і посадових окладів працівників, робота яких постійно проводиться в дорозі або має роз'їзний (пересувний) характер, включаються в склад заробітної плати з відповідним її оподаткуванням. Враховуючи наведене, підстави для відкликання листа ДПА України від 21.08.2007 р. N 8005/6/17-0716 <...> відсутні.

Водночас повідомляємо, що Інструкція зі статистики заробітної плати (далі - Інструкція N 5), яку затверджено наказом Державного комітету статистики України від 13.01.2004 р. N 5 та зареєстровано в Міністерстві юстиції України 27.01.2004 р. за N 114/8713, містить основні методологічні положення щодо визначення показників оплати праці у формах державних статистичних спостережень з метою одержання об'єктивної статистичної інформації про розміри та структуру заробітної плати найманих працівників (абзац перший пункту 1.1 розділу 1 Інструкції N 5z0114-04) .

При цьому абзацом другим пункту 1.1 розділу 1 Інструкції N 5 встановлено, що Інструкція не застосовується для визначення складових фонду оплати праці як бази (об'єкта) для нарахування внесків до фондів загальнообов'язкового державного соціального страхування.

В той же час відповідно до пункту 3.5 статті 3 Закону N 889889-15 при нарахуванні доходів у вигляді заробітної плати об'єкт оподаткування визначається як нарахована сума такої заробітної плати, зменшена на суму збору до Пенсійного фонду України та внесків до фондів загальнообов'язкового державного соціального страхування, які відповідно до закону справляються за рахунок доходу найманої особи.

Отже, законодавчі підстави щодо не включення до складу загального місячного оподатковуваного доходу фізичних осіб сум надбавок до тарифних ставок та посадових окладів, відсутні.

Заступник Голови
С.Лекарь